Billig arbetskraft till överklassen

De borgerliga partiernas förslag om skattesubventioner

Billig arbetskraft till överklassen

De borgerliga partiernas förslag om skattesubventioner till den som köper hushållsnäratjänster är ogenomtänkt och absurd. Det är skamligt att ta våra gemensamma skattepengar och ge till dem som idag redan har råd med dessa tjänster vit.

En intressant aspekt av förslaget är att det har utarbetats just av höginkomsttagare, bla. finansminister Anders Borg, som själv skulle ha råd att i dagsläget betala sådana tjänster vit, men som istället valde att fiffla och anlitade svart arbetskraft.

Det här förslaget innebär ett enormt slöseri med pengar som behövs bland annat i skolan och i vården.

Det är på dessa områden våra gemensamma pengar ska läggas. Att viktiga delar av vår samhällssektor drabbas, för att fullt friska människor inte behagar att städa sina egna toaletter, är ingenting annat en ett uttryck för en människo- och samhällssyn som hör hemma i början av förra seklet. Samtidigt som höginkomsttagare får möjlighet till rabatterad hemstädning så sänks ersättningsnivåerna i arbetslöshetsförsäkringen för de människor som har haft oturen att drabbas av arbetslöshet. Ett sammanträffande? Knappast, utan snarare ett led i en politik som syftar till att skapa en låglönemarknad med osäkra anställningar och ökade klyftor i samhället där de som har hamnat i arbetslöshet bildar en ny underklass och tvingas konkurrera om "pigtjänsterna" för att inte bli helt utan inkomster.

Det här förslaget är inget annat än klasspolitik, som i det stora hela går ut på att ordna billig arbetskraft åt överklassen.

Tony Rosendahl och Johan Fritz

Vänsterpartiet Katrineholm.