Skolor och Flyktingar

När det nu finns ett färdigt förslag från S om skolorna kommer Vänsterns fullmäktigegrupp att titta på förslaget för att sedan rapportera på kommande medlemsmötet om vårt ställningstagande. För oss gäller fortfarande en satsning på personella resurser för att stärka kvaliten i skolornas pedagogiska arbete.

Att vi har dröjt med att uttala oss i skoldebatten beror helt enkelt på att det inte har funnits något färdigt förslag att ta ställning till. Konsultrapporten förstod vi på en gång skulle aldrig  antas. Att lägga ner 5 skolor i en kommun av Katrineholms storlek var otänkbart och rapporten har hamnat där det hör hemma. Däremot är det fakta att elevunderlaget minskar i kommunen och att ändringar behöver göras men det betyder inte att vi reservationslöst stödjer S-förslaget. Vi återkommer på medlemsmötet när vi vet mer.

Vänsterns fullmäktigegrupp håller på med att titta på vilka förvaltningar som man kan göra eventuella besparingar på för att föra över resurser till utbildningsförvaltningen.

När det gäller utvisningen av de två afghanerna så har jag kontaktat kommunledningen för att be de att agera i frågan. Att utvisas till ett krigsområde när man har bott i landet i fyra år är inhumant. Jag uppmanar alla kamrater att agera i frågan genom att tex. kontakta våra kommunalråd skriva insändare mm.

På medlemsmötet den 15 november kommer fullmäktigegruppen att redovisa vårt förslag inför budgetfullmäktige. Hoppas att så många som möjligt kan delta.