Gott nytt år-Men inte för alla

Så har då 2007 kommit till ända och det nya året har tagit sin början. Många människor avger nyårslöften och ser fram emot en bättre tillvaro. Tyvärr kan inte all människor dela den framtidstro som många känner vid årsskiftet. Den borgerliga regeringen rivstartade sin mandatperiod med att gå till angrepp mot de mest utsatta i samhället. Sänkning av a-kassan, begränsning av ersättningsperioden, svårare att uppfylla villkoren för ersättning och en höjning av avgifterna har knäckt många människors redan bräckliga ekonomi. Att bara få stämpla upp till heltid under en begränsad period för den som lyckas gå från heltidsarbetslöshet till en deltidsanställning är en märklig signal. Det skall löna sig att arbeta upprepar man jämt och ständigt samtidigt som man försämrar för den som lyckas ta sig ur arbetslösheten.

De som är sjuka eller förtidspensionerade skall ut i arbetslivet. En lyckad rehabilitering är inget fel och det är många sjukskrivna och förtidspensionerade som inget hellre vill än att få ett arbete och känna sig behövda. Tyvärr använder regeringen fel taktik och drar alla över en kam. Arbetslösa och sjuka betraktas av regeringen och deras förespråkare som potentiella kriminella som utnyttjar välfärdsystemen. Samtidigt sänker man skatterna för höginkomsttagare och är väldigt överseende med skattefiffel som framträdande moderater ägnar sig åt. Habsburg-Douglas, framträdande riksdagskvinna för moderaterna har varit väldigt tydlig med sin syn på arbetslösa och sjuka. Tyvärr har hon inte yppat ett ord om fifflande partikamrater, men de kanske tillhör ett "finare skikt" som har rätt att ägna sig åt sånt.

Pigavdraget för höginkomsttagare, utförsäljning av Svenska folkets egendom och svikna löften till studenterna är andra exempel på den högerpolitik som regeringen under ledning av "Det nya arbetarpartiet" genomför.

Nej ni borgare, ni har säkert skapat ett trevligare nyår för en del som nu får ännu mer pengar att röra sig med men för de flesta inför det nya året har ni bara utdelat en spark i magen.

Ordförande för Vänsterpartiet i Katrineholm