Glömda stenar?

S, FP och MP glömde tydligen att vända på stenarna i Eskilstuna. Som vanligt är det Kullbergska och nu även i viss mån Nyköping som får ta smällen. Den första maj i år var jag i stadsparken och lyssnade på Jörgen Danielsson som gjorde offentlig avbön och talade om hur fel han hade haft i sin inställning till Kullbergska och bedyrade att han ville utveckla sjukhuset. Nu, när han med hjälp av FP och MP har tagit över ledningen i landstinget så är utfästelserna bortglömda. Kommer S, FP och MP i Katrineholm även i fortsättningen stå upp för Kullbergska eller kommer ni att stötta era landstingskamrater med uttalanden som…situationen kräver.. eller alla måste dra sitt strå till stacken…Skattehöjning ställer jag mig bakom, det har jag tidigare avviserat och anser att det är nödvändigt för att klara landstingets ekonomi men de föreslagna åtgärderna innebär ett dråpslag mot KFV regionen. Närvårdsprincipen försvinner och eventuella utförsäljningar kommer att försämra kvaliten i landstingetsverksamheten. Underskottet måste hämtas in men inte genom avveckling av Kullbergska utan genom ett helhetsbegrepp av sjukvården i Sörmland, ett helhetsbegrepp som inte bara omfattar koncentration av verksamheten till Eskilstuna. De utökade operationerna som nämns är lovvärt men man talar inte om i vilken omfattning det kommer att ske. Kommer vi Katrineholmare att hålla ihop även i fortsättningen i kampen för Kullbergska? Det är med stor förväntan som jag nu ser fram emot uttalanden från företrädarna för S, FP och MP i Katrineholm.

Ordförande för V i Katrineholm