Mer om citybanan

I dagens KK finns två kommentarer från lokala v politiker som uttalar sig om citybanan och gårdagens ledare.

Kan inte göra annat än hålla med ledaren. Vänsterpartiet i Katrineholm är det enda partiet i kommunen som tidigare har sagt nej till en kommunal delfinansiering av citybanan. Precis som ledaren säger, det är först och främst en statlig angelägenhet. Katrineholm skulle som kommun naturligtvis ha nytta av den ökade spårkapaciteten men har inga garantier för vare sig fler tågstopp eller bättre arbetspendlings möjligheter. De pengar som det handlar om för Katrineholms del skulle vara bättre använda i den kommunala verksamheten. Kommunallagen tillåter inte heller idag att kommunen är med och finansierar dylika projekt och i längden så urholkas naturligtvis det kommunala självstyret när kommunernas möjlighet att förfoga över sina skattemedel krymper. En oroande utveckling.

Ordförande för V i Katrineholm

"Det är rätta att göra uppror!" var det ju en potentat som myntade redan före dagens ledarskribent i KatrineholmsKuriren, eller kommunalrådet (S) Göran Dahlström i Katrineholm eller Tony Rosendahl (V) i katrineholm ovan. Självklart måste man börja fundera om själva grundvalarna för en överenskommelse vacklar. Det är ju inga obetydliga åtaganden som Sörmlandskommunerna gjort för att få del i lösningarna av tågtrafikeländet i Stockholm. Men vi måste också få något tillbaka. Det var bl a detta ledaren igår och mina kommentarer till den gick ut på när förslaget om höghastighetståg som går Mälardalsregionen förbi presenterades igår. 125 miljarder beräknas den notan gå på, utan att vi ens är i närheten av lösningar på dagens tågelände.
Vi är fortfarande många som vill komma till och från jobbet med tåg varje dag – i tid – och gärna med något slags grundläggande bekvämlighet.
Det är rätt att göra uppror, Göran Dahlström, Tony Rosendahl och KK!

Lasse Nilsson
V i Vingåker