Kommunen vill riva upp avtalet med migrationsverket!

Med anledning av Kommunstyrelseordförandens uttalande i flykting och invandringsfrågan, begäran om omförhandling av avtalet med migrationsverket samt avslaget i KS om att ta emot ensamkommande flyktingbarn har följande pressmeddelande gått ut till media i Sörmland tillsammans med en debattartikel.

Pressmeddelande

Med anledning av Katrineholms KS ordförande Göran Dahlströms utspel om ett stopp för flyktingmottagning samt ett nej till att ta emot ensamkommande flyktingbarn har undertecknad skrivit följande debattartikel. Det ät min uppfattning att sådana utspel är kontraproduktiva, osolidariska och endast spelar de främlingsfientliga krafterna i händerna. Integrationsfrågan löser man inte genom att dela upp människor i vi och de utan genom att på alla samhällsnivåer arbeta med frågorna och undanröja de hinder som finns idag för människor att känna sig fullt delaktiga i samhället.

Ordförande för V i Katrineholm

Debattartikel

Återigen har Katrineholms kommunalråd Göran Dahlström uttalat sig i flyktingfrågan. Ett stop för invandring och nej till en humanitär inställning när det gäller mottagande av ensamkommande flyktingbarn. Kommunalrådets resonemang ligger farligt nära vissa extrempartiers åsikter i frågan och riskerar därmed att skänka de en legitimitet de annars inte skull ha. Genom argumentationen skapar man en "vi och de" mentalitet. "De" (invandrarna) tär på bildningsnämndens resurser. "De" står för ökningen av socialförvaltningens kostnader. "De" belastar bostadsbeståndet. Vi har varken jobb eller bostäder därför bör de inte komma hit säger man. Gäller det även "svenskarna" kan man fråga sig? För med samma resonemang och logik skulle man kunna argumentera att ingen bör söka sig till Katrineholm ty vi har inte jobb eller bostäder, och till blivande föräldrar säga "skaffa inte barn, de kommer att belasta våra resurser" samt till våra vuxna "bli inte gamla ty ni kommer att bli en börda för kommunen". När kommunens ekonomi är ansträngd, personal sägs upp och med mindre än ett år kvar till valet tar man till den klassiska retoriken om "de andra" och antyder att "de" är kärnan i problemet.

"Det kommer att dra isär samhället i Katrineholm" säger Dahlström och menar att "det kommer att orsaka saker och ting som vi inte vill ha". Vad menar han med kan man undra? Vilka saker och ting? Tala klarspråk. Vill man undvika att skapa sprickor i samhället så skall man definitivt inte spä på "vi och de" strömningarna. Endast ett lyckat integrationsarbete där alla, oavsett härkomst, hudfärg eller klasstillhörighet får samma chans till utbildning, bostad och arbete kan leda till ett väl integrerat samhälle där människor inte betraktas som en börda utan möts med respekt och dignitet. Som Kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande är Göran Dahlström även Socialdemokraternas högsta representant i kommunen. Frågan som man måste ställa är om Göran Dahlströms inställning i flyktingfrågan företräder hans egna personliga åsikter eller, om han i det här fallet företräder Socialdemokraternas officiella ståndpunkt i frågan? Hur ser den borgerliga oppositionen på utspelet? Håller man med eller förkastar man det som V gör? Slutligen en eloge till Annelie Hedberg, bildningsnämndens ordförande, för hennes insändare i lördagens KK där hon säger att alla, oavsett ursprung, är välkomna, samt en eloge till Miljöpartiet som i KS stödde vänsterns motion om de ensamkommande flyktingbarnen. KD däremot får sig en känga som röstade med majoriteten trots ett löfte om stöd.

Ordförande för V i Katrineholm