Vänsterns syn på privatiseringen av den kommunala verksamheten

I Katrineholms Kuriren den 2/3 fanns tre insändare som tar upp privatiseringen av hemtjänsten och utläggningen på entrepenad av den kommunala städningen. Skribenterna är medskurhink rätta upprörda över inte bara själva besluten, utan även över behandlingen av personalen i samband med förändringarna. Det kan vara på sin plats att redovisa vänsterns syn i frågan. Vänsterpartiet i Katrineholm har konsekvent motsatt sig dessa försämringar i den kommunala verksamheten och de konsekvenser som dessa beslut får för kommunens anställda. Tyvärr är vi också de enda i fullmäktige som har haft den åsikten.

I Katrineholms Kuriren den 2/3 fanns tre insändare som tar upp privatiseringen av hemtjänsten och utläggningen på entrepenad av den kommunala städningen. Skribenterna är med rätta upprörda över inte bara själva besluten, utan även över behandlingen av personalen i samband med förändringarna. Det kan vara på sin plats att redovisa vänsterns syn i frågan. Vänsterpartiet i Katrineholm har konsekvent motsatt sig dessa försämringar i den kommunala verksamheten och de konsekvenser som dessa beslut får för kommunens anställda. Tyvärr är vi också de enda i fullmäktige som har haft den åsikten.

På en fråga från oss i fullmäktige förra året om det fanns planer på att lägga ut den kommunala städningen på entrepenad svarade Kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström att ”Några sådana planer finns inte”. Några månader senare uppenbarades planerna om att lägga ut städningen på entrepenad.

När kommunen beslutade att utreda införande av LOV (Lagen om valfrihet) var beskedet från Vård och omsorgsnämndens ordförande Monica Johansson till Vänsterpartiet klart och tydligt. ”Vi har inte för avsikt att genomföra det här”.  Idag (LOV)sjunger hon genomförandet.

Några svar på våra frågor i fullmäktige när det gällde underlag och siffror för utläggningen av städningen kunde inte redovisas av majoriteten. De halvhjärtade utfästelserna om att personalen på städsidan inte skulle drabbas var tydligen inte värda så mycket.

LOV handlar inte om verklig valfrihet, möjligen valfläsk för att locka borgerliga väljare. Valfriheten handlar enbart om vem som får ens pengar för att utföra samma tjänst. Den verkliga valfriheten är när den som tar del av tjänsten även får ett inflytande över innehållet. Risken finns också med sådana förändringar att tjänsten förvandlas från behovsstyrd till efterfrågestyrd.

Vänsterpartiet i Katrineholm är inte emot privat näringsidkande, tvärtom, vi har ett väldigt generöst småföretagarprogram, och i flera undersökningar har företagare och entrepenörer pekat ut vänsterns program som ett av de bättre. Däremot är vi motståndare till att utarma den kommunala verksamheten och skicka ut vår personal i arbetslöshet eller sämre anställningsförhållanden.

Om Vänsterpartiet får förtroendet i höstens val är vår ambition att återta städningen i kommunal regi och återanställa de som blivit arbetslösa.

Ordförande för Vänsterpartiet i Katrineholm

Lotta Back