Vänstern vågar!

Så kan man kort sammanfatta debatten om LOV från gårdagens fullmäktige. Vänsterpartiet var det enda partiet som hade en annan åsikt om införandet av LOV inom hemtjänsten ochforgammal350 som vågade stå för det. De övriga partierna var rörande överens och därmed har de ideologiska skiljelinjerna mellan S och de borgerliga suddats ut ännu mer.  “Verklig valfrihet är inte rätten attt välja bland ett antal hemtjänstföretag. Verklig valfrihet är rätten att ha inflytande över vilken hjälp man får, hur den utförs och av vem” sa Lotta Back, gruppledare för V, och fortsatte. “Vinsterna med att införa mer konkurrens i äldreomsorgen är små jämfört med de problem och risker det innebär. Vi ser gärna ideella omsorgsgivare som ett komplement till den kommunala äldreomsorgen, men säger bestämt nej till att låta vinstintresset att styra.”

Så kan man kort sammanfatta debatten om LOV från gårdagens fullmäktige. Vänsterpartiet var det enda partiet som hade en annan åsikt om införandet av LOV inom hemtjänsten och som vågade stå för det. De övriga partierna var rörande överens och därmed har de ideologiska skiljelinjerna mellan S och de borgerliga suddats ut ännu mer.  “Verklig valfrihet är inte rätten attt välja bland ett antal hemtjänstföretag. Verklig valfrihet är rätten att ha inflytande över vilken hjälp man får, hur den utförs och av vem” sa Lotta Back, gruppledare för V, och fortsatte. “Vinsterna med att införa mer konkurrens i äldreomsorgen är små jämfört med de problem och risker det innebär. Vi ser gärna ideella omsorgsgivare som ett komplement till den kommunala äldreomsorgen, men säger bestämt nej till att låta vinstintresset att styra.”

Tony Rosendahl (V) fortsatte: “Jag säger också nej till införandet av LOV av flera orsaker. För det första så är det en principiell och ideologisk fråga. I vems regi ska välfärden och grundläggande samhällsbehov drivas? Från vänsterpartiets sida har vi vår uppfattning klar.Valfrihet kan man ju utforma inom
ramen för den kommunala hemtjänsten.
När det gäller argumenten för ett införande så är ett återkommande argument att man skall konkurrensutsätta verksamheten för att stimulera företagande. Det målet verkar vara överordnat brukarens behov. Sen är det ju så att när man genomför såna förändringar så riskerar man helt enkelt att urholka den kommunala hemtjänsten, något som bla tidningen Dagens Samhälle tog upp i en artikel förra veckan.”

Lotta Back svarade sedan på borgerlig kritik mot Vänsterpartiet om att vi är emot företagande: “Vänsterpartiet är ett småföretagarvänligt parti, det är inte det det handlar om. Vård, skola och omsorg är inte vinstområden som vi ser det. Det är svårt att driva ett företag utan vinst och eventuella överskott anser vi skall gå tillbaka till verksamheten. Inget är så bra att det inte kan bli bättre. I utredningen talar man också om att ett tjugotal tjänster riskerar att försvinna vilket borde påverka arbetssituationen inom hemtjänsten.”

Majoriteten tillsammans med de borgerliga partierna drev till slut igenom beslutet medans Vänsterpartiet reserverade sig.