Vänsterpartiet är bra för småföretagarna

jagtycker-partisidan

Debatt inlägg

Vänsterpartiet framställs ofta av våra politiska motståndare som företagsfientlig. I en enkätundersökning som organisationen Företagarna hade gjort bland sina  medlemmar, där de fick värdera de olika politiska partiernas småföretagarfrämjande förslag, så fick Vänsterpartiet näst högsta betyg! De fem viktigaste punkterna i Vänsterpartiets förslag att göra det lättare för småföretagare är:

1. Sänk arbetsgivaravgiften
  2. Ta bort sjuklönekostnaden
  3. Ge exportstöd till småföretag
  4. Stöd forskning
  5. Stärk det sociala skyddsnätet för småföretagare

I veckan presenterade Vänsterpartiet tillsammans med sina samarbetspartners vår alternativa budget där vi är överens om att underlätta för entreprenörer att starta och få tag i kapital, att anställa, expandera och att exportera. Vi vill också att det ska vara enklare och tryggare än i dag att röra sig mellan företagande och lönearbete. Politiken ska stimulera fler att starta företag, få fler småföretag att anställa och stärka innovationskraften i mindre företag.

Att sänka kostnaderna för småföretag att anställa och växa är ett prioriterat område. Genom att sänka arbetsgivaravgifterna med  6 miljarder kronor gynnar vi framförallt mindre företag.

Detta kommer att skapa förutsättningar för fler jobb i dessa företag. Vi vill också se över företagens sjuklönekostnader. För att ge fler småföretag möjlighet att växa vill vi även öka forskningsanslagen till små och medelstora företag. Utöver detta kommer vi att satsa på 40 000 nya utbildniingsplatser samt göra investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning.

Tillsammans kommer dessa åtgärder att gynna och stimulera företagandet i Katrineholm, skapa fler arbetstillfällen och därmed gynna en positiv utveckling av Katrineholms kommun.

Ordförande för V i Katrineholm

Lotta Back