Integrationsråd ingenting för kommunen

Ett integrationsråd med uppgift att ta fram ett integrationspolitiskt handlingsprogram för Katrineholms kommun samt ta ett samlat grepp över integrationsfrågorna var tydligen inget för vare sig majoriteten eller övriga partier i fullmäktige som röstade ner Vänsterpartiets motion om att skapa ett integrationsråd. Tydligen är man nöjd med de insatser som görs idag. Majoritetens argument baserade sig på en rad olika åtgärder och projekt som genomförs eller har genomförts i kommunen.  Frågan är hur man kan vara nöjd med att det fortfarande råder bostadssegregation, diskriminering på arbetsmarknaden och främlingsfientlighet i kommunen? Motionen lämnades in för två år sedan och behandlades för ett år sedan i fullmäktige med ett beslut om återremittering.  Läs mer här: https://katrineholm.vansterpartiet.se/?p=494
Katrineholms kuriren har valt att inte ta med denna viktiga fråga i sin nyhetsbevakning från Katrineholms kommunfullmäktige.

Tony Rosendahls inlägg i debatten.

Integrationsfrågan berör oss alla. Den är samhällsövergripande och berör alla aspekter av samhället. Därför är det heller ingen som kan äga frågan. Inget enskilt parti, ingen enskild politiker, ingen enskild nämnd eller förvaltning. Det behövs ett övergripande organ i kommunen som kan ta itu med de områden som motionen berör.
Idag finns människor som inte får bostad pga. av sitt ursprung. Man får inte arbete, man får inte ens komma på anställningsintervju. Man sållas bort enbart pga av ens namn. Boendet blir segregerat. Arbetsmarknaden blir segregerad. Fritiden blir segregerad.

När jag läser svaret på vår motion så hittar jag egentligen inga hållbara argument mot den. Man skriver att man inte skall skapa parallella organisationer. Med de argumenten behöver vi så fall inte heller ett miljöstrategiskt råd eller för den delen det nya näringslivsrådet och andra organ som arbetar med specifika frågor. Det är väl också parallella organisationer? I så fall tycker jag att man skall vara konsekvent.  Jag sitter själv i det miljöstrategiska rådet och ser hur vi arbetar framåt med ett helhetsperspektiv för en miljöstrategi. Samtliga partier i fullmäktige är representerade och jag upplever stämningen som god och arbetet konstruktivt. Miljöstrategiska rådet är ett exempel på ett råd som för frågorna för sitt område framåt. Det skulle ett integrationsråd också göra.

Man hänvisar också till kontakter med andra kommuner med liknande råd och hävdar att aktiviteten tenderar att avta och bli passiv. Om det är den inställningen man har från majoritetens sida i kommunen så kan vi lika gärna lägga ner all verksamhet då det förmodligen kommer att gå åt helsicke i alla fall. Politik är att vilja! Kom ihåg det!

Man hänvisar även till att det finns etniska grupper som inte kommer att bli representerade trots att motionen specifikt nämner representanter från olika etniska grupper! Hur har man tänkt när man skrivit svaret?

Svaret pekar också på att det saknas tydlighet i utformningen av rådet. Motionen är naturligtvis skriven på ett sådant sätt att den inte detaljstyr utformningen för då riskerar man att låsa fast sig i olika positioner, därför finns flexibilitet i skrivningen som gör att när man skapar rådet så finns det utrymme för diskussion om hur man löser detaljerna.

Utöver detta menar man att övriga nämnder arbetar aktivt med integrations frågor och mot rasism och diskriminering. Det låter väl utmärkt. Hur har miljö och hälsa arbetat för att se till att människor med utländsk bakgrund kommer in på arbetsmarknaden? Hur har Service och teknik arbetat för att motverka rasism och diskriminering och hur har Byggnadsnämnden arbetat för att motverka segregationen på arbetsmarknaden? Inget ont om de här nämnderna men har de verkligen arbetat aktivt med dessa frågor?

Viadidakt är frågande om sin framtida roll och menar att det finns en osäkerhet kring detta om ett integrationsråd skapas. Jag vill här säga att den här motionen är på inga sätt riktad mot vare sig förvaltningen och dess personal. Viadidakt gör ett utomordentligt arbete, Viadidakt behövs och Viadidakt kan ha en aktiv och konstruktiv roll tillsammans med ett integrationsråd. Men insatserna har inte räckt. Trots detta har vi inte lyckats med integrationen. Vi behöver även ha ett organ som kan arbeta övergripande i kommunen med integrationsfrågorna för det är ju trots allt så att i Katrineholm så har vi problem med bostadssegregation, diskriminering på arbetsmarknaden och främlingsfientliga tendenser.

Jag yrkar bifall till motionen.