Ett flagrant övertramp mot demokratin!

Vänsterpartiets kommungrupp anser att majoritetens beslut i måndags att förvägra MP.s gruppledare Gudrun Lindvall att att ställa skriftliga frågor till Byggnadsnämndens ordförande Erik Liljenkrantz (M) om kvarteret Rådman är ett flagrant övertramp mot den öppna och demokratiska andan som skall prägla kommunfullmäktigemöten.

Oppositionens roll är bl.a. att granska majoriteten vilket man gör genom att ställa frågor om aktuella händelser och genom att skriva interpellationer.

De svepande formuleringar som majoritetens företrädare Monica Johansson (S) använde om myndighetsutövning som skäl för avslag kan tolkas som så att den Socialmoderata majoriteten har för avsikt framöver att inte släppa fram frågor som rör miljönämndens, byggnadsnämndens och socialnämndens verksamhetsområden. Kanske även frågor som rör andra områden.  Andemeningen i kommunallagen är att man inte skall diskutera personärenden och sekretessärenden. Den var aldrig tänkt att användas för att tillåta majoriteter att strypa den demokratiska processen. Frågor som rör plan och översikt mm måste självklart kunna ställas och diskuteras.

Det är vår uppfattning att majoritetens argument bara är ett svepskäl för att slippa svara på vad majoriteten uppfattar som besvärliga eller pinsamma frågor och som riskerar att avslöja bristande planering i kommunens verksamheter.

Om majoriteten har för avsikt att sätta det här agerandet i praxis och hårddra sin tolkning av kommunallagen så innebär det att man stryper man den demokratiska processen. Ett agerande som osar maktfullkomlighet och bristande respekt för demokratiska processer. Vem eller vilka kommer att förvägras att ställa en fråga eller interpellation nästa gång? Vad har man då fullmäktigemöten till?

Från Vänsterpartiets sida kommer vi att bevaka händelseutvecklingen och återkomma i frågan i fullmäktige.

Det skall tilläggas att Leif Tronelius, Ordförande i kommunfullmäktige skall ha heder för att han ville tillåta frågorna att ställas.

Vänsterpartiets kommungrupp