Från Fullmäktige 12/12

Gårdagens fullmäktigemöte blev en långkörare. Klockan 23 bröt vi upp och hade fortfarande ett antal motioner kvar att behandla. Dessa kommer då att tas på januarimötet. Majoriteten fortsatte

försvara slöseriet av skattemedel för att betala för kommersiella jippon och det blev en rejäl debatt om diggiloo satsningen. Jag är av den bestämda ståndpunkten att vi skall inte hålla på och kommunalisera kommersiell verksamhet och sponsra det privata näringslivet med kommunala skattemedel. Hela argumentet om marknadsföringsvärdet är absurt. Begreppet är abstrakt och går inte att mäta. De företag som väljer att etablera sig i Katrineholm gör det på basis av andra kriterier, kundunderlag, geografiskt läge, infrastruktur och kommunikationer, inte om vi har haft diggiloo.

Vår motion om byggande i centrum https://katrineholm.vansterpartiet.se/?p=827  debatterades flitigt och fick stöd från övriga partier utom majoriteten som man kan säga i princip höll med om innehållet men inte kunde förmå sig att bifalla den.

Vi vänsterpartiet vill förtäta i centrum och skapa en dynamik av rörelse och utveckling som gagnar Katrineholmarna och handeln och servicen i centrum. Ett levande centrum helt enkelt. För det behövs det fler som bor centralt. Och för att fler skall bo centralt behövs en högre exploateringsgrad av de befintliga byggbara tomterna. En ogenomtänkt strategi leder till en utarmning av centrum och en stagnation av dess utveckling.

Integrationen i skolorna diskuterades också. Frågan om integrationen i skolorna hänger ihop med den övriga
samhällsutvecklingen. Frågan om Bostadssegregationen behöver lösas. Likaså
arbetsmarknadssegregation. Vi måste lösa upp den strukturella diskriminering
som finns i samhället idag som hindrar människor från att få arbete och bostad,
och där man hänvisas till att bosätta sig i vissa områden med segregering som
följd. Möjligheten att få ett arbete är begränsad för många nysvenska familjer.
Därmed blir integrationsfrågan även en klassfråga när vi har en växande skara
människor som mot sin vilja hålls fast i en ekonomisk situation som det är
svårt att bryta sig loss ur. Integrationsarbetet blir därmed ett led i
utjämnandet av klasskillnader i samhället.  Detta återspeglar sig naturligtvis i våra
skolor också. Vi vill ha en skola där elever med olika bakgrund kan mötas som
ett led i integrationsarbetet. Omorganisationen av upptagningsområdena var
kanske ett nödvändigt steg att ta men vi måste även se och arbeta med helheten
i integrationsfrågan.

Vänsterpartiet stödde även förlsaget om att inrätta ett ungdomsråd men förslaget röstades ned av majoriteten.