artikel

Marknadsföring och Julita Gård.

Debattartikel i Katrineholms-Kuriren
https://kkuriren.se/ledareasikter/fritturhjartat/1.1297022

Julita gård: Bild från Nordiska museet

”Julita gård ägs och drivs av Nordiska museet och ligger i hjärtat av Södermanland vid
sjön Öljaren. I den bevarade miljön från förra sekelskiftet finns utställningar
och evenemang för stora och små som belyser trender och traditioner kring det
svenska lantbruket. Här finns en vidsträckt park, trädgårdar, örtagård, vackra
och välbevarade byggnader och interiörer, gårdsmejeri, brandstation, tegelbruk,
väderkvarn, såg och allt annat som hörde ett storgods till.

Fruktträdgården på Julita gård är speciell. Som ett av de första museerna i
världen arbetar nämligen Nordiska museet här med att bevara levande samlingar
för eftervärlden. Idag finns bland annat 123 olika äppelträdssorter på gården,
varav museet garanterar 47 av dessa sorters fortlevnad.

Gården är sommartid ett populärt utflyktsmål som rymmer café, restaurang,
butiker, övernattnings- och festmöjligheter, barnaktiviteter samt fina miljöer
och parkytor för picknickar. ”

Så skriver Nordiska museet på sin hemsida om Julita gård. Julita gård är onekligen en av
de stora turistattraktionerna i Katrineholms kommun med många besökare varje år
med allt vad det innebär för både kommunen och näringslivet när det gäller
marknadsföring och arbetstillfällen. Marknadsföring är, som jag skrivit
tidigare, ett abstrakt begrepp och svårt att mäta. Vad man konkret kan mäta
däremot är antalet besökare och därmed få en uppfatttning av vad det tillför
kommunen.

Nu har kultur och turismnämnden i Katrineholm beslutat att dra in sitt årliga bidrag
på 300 000 kronor som Julita gård har fått som ett marknadsföringsbidrag.
Julita gård har som motprestation helt enkelt lovat att marknadsföra kommunen.
Det här innebär att Julita gård måste göra neddragningar i verksamheten.

Samtidigt gick kommunen över 300 000 back på de 700 000 kronor man satsade på Diggiloo
jippot. Det var väl använda pengar menar kommunen, och evenemanget, som var en
engångsföreteelse, i motsats till verksamheten på Julita gård, hade ett stort
marknadsföringsvärde (ni vet det där som är svårt att mäta) enligt kommunalrådet.

Kommunen saknar idag en genomtänkt marknadsföringsstrategi. Istället väljer man att
hoppa på enstaka kommersiella spektakel i en naiv tro att massorna kommer att
vallfärda till kommunen. De kulturella värdena, och det arbete som Julita gård
gör, garanterar långsiktigt en någorlunda stadig besöksfrekvens till kommunen
och därmed en mer hållbar och försvarbar användning av de medel som satsas, i
motsats till att spendera stora summor skattemedel på tveksamma kommersiella
engångsevenemang som är, på sin höjd, av tvivelaktig värde för kommunen.

300 000
back-300 000 indraget stöd. Ser ni sammanhanget?

Tony Rosendahl
Ordförande för Vänsterpartiet i Katrineholm

 

Kopiera länk