Stortorget i Karineholm-Debattartikel

Kommunen planerar nu för förändringar av stortorget i Katrineholm. Det kan vara behövligt. Det känns lite ensligt och kalt ibland när man går över torget. Jag skrev en gång en uppsats när jag läste

Torget i Katrineholm

på högskolan om just centrum i Katrineholm och döpte den skämtsamt till –Från leråker till stenöken. Jag är själv inte uppvuxen i Katrineholm så jag känner inte till hur det var före 1980 men självklart minns jag raggarbacken precis som så många andra Katrineholmare. Men många andra Katrineholmare idag känner inte till något annat torg än den som Göran Persson lämnade efter sig som monument.

Stortorget är en del av det offentliga rummet. Det är viktigt att planera för det offentliga rummet då det offentliga rummet är medborgarnas utrymme att kunna förfoga över. Att träffas på, att idka olika aktiviteter på, att ha möten på. Man måste ha intentioner när det gäller våra gemensamma ytor och träffpunkter. Vilka intentioner har kommunen för det offentliga rummet kan man fråga sig?

Mycket av fokus på kommunens utveckling har flyttats de senaste åren från centrum till vårt nya handelsområde på lövåsen. Det är naturligtvis intressant för ideella organisationer, idrottsföreningar mm att kunna vara med där människor rör sig. Att träffa de, prata med de, göra insamlingar och hålla evenemang. Vi kan konstatera att på lövåsen området finns inga offentliga ytor för dylika arrangemang utan man är beroende av de privata ägarnas välvilja. På lövåsen har kommunen inte lyckats värna det offentliga rummet. Därför blir det desto viktigare hur vi nu utformar torget och de centrala delarna av Katrineholm.

För några år sedan i Bollnäs sålde kommunalrådet torget för en spottstyver till ett danskt företag med storslagna planer. Man rev upp torget men kom sedan inte vidare, intresset svalnade och pengarna tog slut. Man fick ett öken som ingen kunde använda. Något sådant får absolut inte hända i Katrineholm!

Det viktiga när det gäller torget i Katrineholm är att man inte krymper den offentliga ytan, dvs privatiserar den eller subventionerar enskilda näringsidkares verksamhet. Utveckla gärna torget och gör den mer levande, till en mötesplats för Katrineholmarna, att kunna idka kultur, föreningsliv, handel mm på men också till en naturlig träffplats där man kan umgås med sina vänner över en kopp kaffe eller sitta på en bänk och titta på folklivet. Ett levande torg helt enkelt, gärna med lite mer grönområden på.

Tony Rosendahl (V)