Kommunpolitiker övertar SD.s politik

Debattartikel publicerad i Katrineholms Kuriren 4/4-12 med anledning av de främlingsfientliga tongångarna från ledande kommunpolitiker.

Kommunalrådet Göran Dahlström (S) har gjort sig rikskänd som den som jagade bort franska turister av romsk härkomst från Katrineholms kommun tio dagar innan valet 2010. Samme man beslutade att säga upp avtalet med migrationsverket tre månader innan valet, ett avtal som hade täckt stora delar av kostnaderna för flyktingmottagning, samt vägrar konsekvent att hjälpa till med att ta emot några ensamkommande flyktingbarn.

Nu har oppsitionsrådet Ewa Callhammar (FP) sällat sig till Dahlströms sällskap genom sina uttalanden om vård för papperslösa.

Sverigedemokraterna i Katrineholm har tidigare hyllat Göran Dahlström för dennes inställning till flyktingar och invandring. Nu berömmer man återigen, inte bara kommunalrådet, utan även oppositionsrådet. Det sätt att resonera på, som Dahlström och Callhammar gör, genom att använda samma argument som det främlingsfientliga SD använder sig utav, bidrar till att ställa grupper mot varandra och skapar en polarisering i samhället-Vi mot de-mentaliteten. Denna medvetna politik får inte stå oemotsagd! Vi hoppas att fler politiker från både majoriteten och oppositionen träder fram och säger ifrån!

Vi, Vänsterpartiet i Katrineholm, tar kraftigt avstånd från kommunalrådets och oppositionsrådets uttalanden och agerande i dessa frågor. I Vänsterns Katrineholm betraktas alla människor, som just människor, och inte som en ekonomisk belastning, människor som, oavsett bakgrund, genom sina erfarenheter berikar vår kommun.

Anhöriginvandringen skulle skapa rasism i Katrineholm påstod Göran Dahlström i en intervju i LO-tidningen den 2/3-12.  Det som onekligen skapar rasism i kommunen är när de etablerade partierna och politikerna övertar SD.s retorik och politik.

För Vänsterpartiet i Katrineholm

Lotta Back