Vänsterns synpunkter på detaljplaneprogram för kvarteret Hunden

Då Kv Hunden är beläget inom 1 km gångavstånd från centrum anser vi att dess utformning har stor strategisk betydelse för handeln och dynamiken i Katrineholms centrum. Därför är vi bekymrade när vi ser att det är så få som kommer att kunna erbjudas bostäder där enligt den föreslagna planen. Kartan från 1930 visar att troligen fler familjer kunde beredas boende i kvarteret då än vad det nuvarande planförslaget kommer att erbjuda. Detta trots att det då enligt Stats- och kommunhistoriska institutet endast bodde 7805 invånare i Katrineholms stad.

Om ett centrum skall kunna förbli ett centrum så anser vi att nybyggnation i dess närhet bör ha en större täthet än vad den föreslagna planen leder till. Den föreslagna bebyggelsen skulle med fördel kunna uppföras i tätortens utkant. Att det byggs 23 bostäder i Kv Hunden kommer att ha en högst marginell betydelse för bostadsförsörjningen i Katrineholm. Att bygga glest på centralt belägna tomter har ett pris i form av.

– Sämre förutsättningar för en rationell kollektivtrafik.

– Den framtida bostadsförsörjningen hänvisas till mer perifera lägen.

– Utspridningen leder till ökat bil-beroende.

– Lägre naturligt kundunderlag för det näraliggande centrumet hotar att utarma det.

– Centrumhandeln hotas av utslagning i konkurrensen med det för bil-användning anpassade Lövåsen-området.

Vi tycker det är underligt att man i analysen av miljöpåverkan inte beaktar hur olika sätt att bygga påverkar behovet av att använda bilen vid förflyttningar inom tätorten.

Felet med hur planeringsprocesser vanligen bedrivs i Katrineholm är att man endast planerar tomt för tomt. Vi hävdar att i en sund stadsplanering så måste man alltid göra en bedömning av hur planen för en specifik tomt påverkar hela ortens funktion.

Med hänvisning till ovanstående synpunkter föreslår vi:

att det utställda planförslaget avslås eller omarbetas.

Och:

att Kv Hunden tills vidare fortsätter att vara ett reserv-grönområde tills en eventuell plan med högre exploateringsgrad kan skapas.