Vänsterns företrädare om skolnedläggningarna

Vi förstår också att det är alldeles nödvändigt med åtgärder för att använda bildningsförvaltningens resurser på ett adekvat sätt. Det är inte möjligt att ha alla skolor kvar när elevantalet minskar.

Vi har efterfrågat en långsiktig planering för verksamheten. Det går att förutse hur många elever som går i de olika klasserna. Det som inte går att planera långsiktigt är flyktingströmmar och friskolor. Eftersom alla elever, även de som väljer en friskola, ska beredas plats i den kommunala skolan om de så önskar / ändrar sig så blir det förstås extra svårt att planera hur det ska se ut.

Vi har invändningar mot förslaget idag. Först och främst hanteringen av ärendet. Ingen kritik mot förvaltningen, som säkert har arbetat så fort som det någonsin är möjligt. Det är inte acceptabelt att samma barn och familjer drabbas igen för andra gången på tre? år. Det är heller inte acceptabelt att särskolan blir en isolerad enhet igen. Det skulle vara bra att få veta hur de särskilda åtgärder, som behöver vidtas för att kompensera för dessa negativa effekter, ser ut. Hur ska vi annars kunna ta ställning?

Barn med särskilda behov är en grupp som, generellt sett, far illa vid förändringar. De behöver tid på sig att ställa om till det nya.

Hellre bra än fort!

Lotta  Back Gruppledare V

Läs också vad Tony Rosendahl skriver om skolnedläggningarna.