Motion: En väg in för kommunmedborgare

Kommungruppen har den 3 mars skickat följande motion till Kommumfullmäktige i syfte att underlätta myndighetskontakt för oss medborgare.

Kommunen ska sträva efter att ge en så bra service som möjligt till sina medborgare. Ett sätt att göra det på är att underlätta för kommunmedborgare i sina kontakter med kommunen. Den som idag inte vet vilken handläggare som handhar en viss fråga eller vilken formell benämning ärendet har kan få använda åtskillig tid och många telefonsamtal innan hen når den som kan ge ett svar.

Katrineholms kommun har tidigare beslutat om en väg in för näringslivet, så kallad One stop shop, för att förenkla näringslivets kontakter med kommunen. Man har även tidigare beslutat om en väg in för föreningslivet för att underlätta för kontakterna och servicen med och till föreningslivet i Katrineholm.
En väg in till kommunen skulle kunna öka tydligheten samt tillgängligheten för medborgarna. Medborgarna ska på ett enkelt sätt kunna ta kontakt med funktionen, såväl via e-post som per telefon. Funktionen ska även finnas fysiskt tillgänglig på en naturlig mötesplats, exempelvis på Kulturhuset.

En väg in för kommunens medborgare skulle kunna vara en funktion i form av en anställd ansvarig som medborgarna kan vända sig till och som kan svara på frågor, vara behjälplig eller lotsa vidare till rätt instans. Alternativt kan det vara ett medborgarkontor med utökad funktion där man samlar arbetsuppgifter från olika kommunala och statliga förvaltningar och där medborgaren omedelbart kan få hjälp eller bli hänvisad till rätt instans.

Inget medborgarkontor är det andra likt men den gemensamma nämnaren är att man ska möta medborgarens behov genom god tillgänglighet, hög servicenivå och kompetens, oavsett vad ärendet gäller. Exempel kan vara konsumentrådgivning, samhällsinformation, lokalbokning, blanketter mm.

Vänsterpartiet föreslår:

Att kommunfullmäktige beslutar att inrätta En väg in för kommunens medborgare enligt motionens intentioner.

Tony Rosendahl (V), Lotta Back (V)