Våra Dokument

Vänsterpartiets kommunalpolitiska program, del 2

Barn, skola och ungdom

Barnperspektivet

Sverige är ett av många länder som har skrivit under FNs barnkonvention. Det finns tre centrala principer i konventionen som har särskild betydelse för kommuner:

•          Artikel 3, om barnets bästa som ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barn,
  •          Artikel 4, om varje barns rätt att komma till tals i alla frågor som rör henne eller honom och
  •          Artikel 12, om skyldigheten att vidta alla lämpliga åtgärder för att genomföra konventionen.

Barnfattigdomen i Sverige har ökat. Vi vet i dag att barn som lever i familjer med ekonomiskt ansträngda förhållanden riskerar att prestera sämre i skolan, att de i högre utsträckning riskerar att drabbas av utanförskap, för mobbing, för olyckor och att det finns samband mellan ekonomiska förhållanden som barn och den förväntade livslängden.

Kommunen kan mildra effekterna som barnfattigdom ger genom att till exempel erbjuda nattbarnomsorg, arbetsmarknadsstöd, gratis frukost för eleverna i skolan, en tillräckligt omfattande elevhälsa, medmera.

Vänsterpartiet anser att barnperspektivet skall genomsyra beslutsfattandet i kommunen.

Förskola

Förskoleverksamhet bedrivs utifrån två perspektiv.

För det första handlar den om en pedagogisk verksamhet som främjar barns inlärning och

utveckling. För det andra handlar den om att tillgodose vårdnadshavarnas barnomsorgsbehov. Förskolan är en rättighet och en möjlighet för alla barn. Tillgången och rätten till en bra och flexibel barnomsorg är en viktig fråga. Alltfler arbetar på obekväm arbetstid. Därmed ökar också behovet av tillgång till barnomsorg på kvällar, nätter och helger. De som främst är i behov av denna omsorg är barn till ensamstående föräldrar, inte sällan kvinnor, anställda inom samma offentliga sektor som har ansvar för barnomsorgen. Målet är att kunna erbjuda förskole- och/eller fritidsverksamhet under obekväm arbetstid om det finns barn i behov av omsorg.

Vänsterpartiet anser att förskolan ska vara avgiftsfri, tillgänglig och likvärdig för alla. Därför vill vi att avgiftsfri allmän förskola införs redan från första året. Vi vill dessutom utöka rätten till minst 30 timmar per vecka. Det innebär samtidigt att rätten till förskola stärks för barn till arbetslösa och föräldralediga.

Vi anser också att personaltätheten och barngruppstorlekarna behöver ses över och resurser tillföras för att undvika en ökad arbetsbelastning på personalen. Vi vill också att ett nytt förslag till avgifter som inte drabbar arbetslösa och föräldralediga med oskäliga nivåer arbetas fram.

Grundskola

En demokratisk skola har ett aktivt förhållningssätt i förhållande till såväl elever som föräldrar och tar ansvaret för att eleverna ska få den utbildning de behöver. Det är viktigt att eleverna har ett demokratiskt inflytande i skolan.

Kvalité i skolan och resurser till barn och ungdomar med de största behoven är viktigt. Skolan skall vara sammanhållen och likvärdig samt tillgänglig för alla och erbjuda alla barn och ungdomar samma möjligheter. Med likvärdig menar vi att skolan kompenserar för elevernas olika förutsättningar i syfte att alla skall ges möjligheter att få kunskap.

Många elever får idag inte hjälp med sin läxläsning utan är hänvisade till kamrater, andra vuxna eller ideella organisationer. Skolan skall erbjuda samtliga elever hjälp med läxläsning och organisera det inom ramen för eller i anslutning till skoldagen. Det är viktigt att läxhjälpen erbjuds av behörig personal med rätt kompetens. Annars är risken att hjälpen blir missriktad.

Skolans huvuduppdrag är att tillgodose elevernas rätt till kunskap. En väl fungerande elevhälsa är viktig för att lyckas med detta. Varje elev ska vid behov ha tillgång till elevhälsopersonal (skolsköterska, läkare, kurator, psykolog). Insatserna från elevhälsan ska vara tidigt förebyggande och omfatta hela skolsystemet, även förskolan.

En viktig utgångspunkt för inlärning utgörs av goda kunskaper i modersmålet. Därför måste modersmålet i förskola och skola stärkas. Vi har fem nationella minoriteter som har lagstadgade rättigheter beträffande rätten till modersmålet. Idag finns också en växande grupp

av barn som är födda i Sverige och som har flera modersmål inklusive svenska. Vi vill möjliggöra flerspråkighet tidigt i åldrarna eftersom det har betydelse för den personliga identiteten och för den intellektuella och emotionella utvecklingen. Lärande är starkt förknippat med modersmålet och att befästa kunskaper i det egna språket är en väg till att lära också på svenska. Ämnet har därför det viktiga uppdraget att stödja eleverna i deras kunskapsutveckling. Modersmålsundervisningen skall organiseras på sådant sätt att alla elever som är i behov av, eller har rätt till, modersmålsundervisning har möjlighet att delta.

Fritidshemmen

Fritidshemmen är en del av utbildningssystemet och viktiga för att ge barn en bra och meningsfull fritid samt stöd i deras utveckling. Fritidshemmen ska ingå som en integrerad del

i en samlad skoldag. Vi vill också lyfta fram deras pedagogiska uppgift och betydelse i och med att läroplanen även gäller för fritidshemmen. Därför anser vi att fritidshemmen måste göras tillgängliga för alla barn. För att kunna bedriva en meningsfull och pedagogisk verksamhet bör grupperna inte vara större än 20 och ha minst två personal.

Gymnasieskolan

Gymnasieskolans uppdrag är att se till att samtliga elever når de mål som finns. De kunskaper som gymnasieskolan skall förmedla är en rättighet för varje elev och skolan skall inte kunna frånsäga sig sitt ansvar genom att hänvisa till att det är en frivillig skolform. Gymnasial utbildning måste betraktas som en rättighet för alla som gått ut grundskolan.

Kulturskolan

Målet måste vara att alla barn ska få möjlighet att pröva på olika kulturyttringar. För att det ska bli möjligt måste kulturskolan göras tillgänglig för alla.

En avgörande tillgänglighetsfråga är avgifterna till kulturskolan.

Vänsterpartiet anser att barn från alla familjer, oavsett ekonomi eller social ställning, ska ges möjlighet att delta i kulturskolans verksamhet. För att detta ska bli verklighet vill vi att avgifterna till kulturskolan på sikt sänks.

Ungdom

Ungdomsfrågorna är viktigare än någonsin. Det är inte acceptabelt att en hel ungdomsgeneration försvinner från arbetsmarknaden.

Utöver ett starkt utbud av idrottsmöjligheter för ungdomarna behövs även ett starkt utbud av kulturella aktiviteter och samlingsplatser där ungdomar kan idka och utöva sina intressen. Vi tror att ett levande kulturliv är särskilt viktigt för ungdomar.

Ungdomarna idag vill ha jobb, en meningsfull fritid, bostäder och bra kommunikationer. Kommunikationer är mycket viktigt för alla som inte bor i staden och säkert för många som bor i staden också. Ungdomar är helt beroende av att det går bussar, för att de ska kunna delta i aktiviteter utöver skolan. De har nästan aldrig valt bostadsort – det är föräldrarna som har gjort.

Vi anser att kommunen bör sätta in fler åtgärder för att hjälpa ungdomar till meningsfull sysselsättning. Den höga arbetslösheten, särskilt då ungdomsarbetslösheten, är ett stortbekymmer.Vi vill införa en kommunal beredskap för en meningsfull fritid och hjälpa ungdomar att komma in på arbetsmarknaden. Detta kan ske i form av öronmärkta kommunala praktikplatser med avtalsenlig lön och stöd till föreningslivet. Vi vill ta tillvara ungdomarnas eget engagemang och drivkraft.

Utöver ungdomspraktiken vill vi istället för FAS-3 skapa kommunjobb med en anställningsgrad på 100 % som dels skulle förstärka den kommunala sektorn med fler händer i verksamheterna samt hjälpa unga människor som idag är arbetslösa att komma i egen försörjning.

Vänsterpartiet vill:

• Se över behovet av och stärka insatserna för barn med särskilda behov
  • Minska gruppstorlekarna i förskolan
  • Att skolan skall erbjuda samtliga elever hjälp med läxläsning och organisera det inom ramen för eller i anslutning till skoldagen
  • Att modersmålsundervisningen skall organiseras på sådant sätt att alla elever som har rätt eller är i behov av modersmålsundervisning har möjlighet att delta
  • Arbeta fram ett nytt förslag till förskoleavgifter som inte drabbar arbetslösa och föräldralediga med oskäliga avgiftsnivåer och se över personalbehovet
  • Utreda barnfattigdomen i kommunen
  • Införa ett antal ungdomspraktikplatser med avtalsenlig lön
  • Sänka avgifterna till kulturskolan
  • Erbjuda nattbarnomsorg