Våra Dokument

Vänsterpartiets kommunalpolitiska program, del 8

Kommunen som arbetsgivare och uppdragsgivare

Alla anställda i kommunen har rätt att ha drägliga arbetsförhållanden. Det gäller både personal och chefer. Den kommunala verksamheten skall inte vara underbemannad. Ingen anställd ska behöva känna att man inte räcker till. Ingen skall behöva vara arbetsledare för mer än 30 personer. Detta är oerhört viktigt för alla arbetsgivare som vill vara trovärdiga, som goda arbetsgivare med god en personalpolicy. Det är inte bara våra anställda i kommunen som skall ha bra arbetsvillkor, det gäller även för de företag som kommunen anlitar. Därför tycker vi att det är viktigt att ställa krav på kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor vid kommunala upphandlingar för leverantörer och underleverantörer av varor och tjänster. Lönedumpning och socialdumpning skall inte få användas som en konkurrensfördel!

Det är viktigt att värna de kommunala verksamheterna. Vi anser att privatiseringar och entreprenader av dessa inte gagnar kommunen, utan leder istället till förlorad insyn i verksamheterna, försämrad kvalité och minskar möjligheten att påverka dess innehåll.

Vi tror på friskvård på arbetstid för kommunens personal, för friskare och piggare anställda och vill därför införa en enhetlig friskvårdspolicy för samtliga kommunens anställda. Landstinget hade ”friskvårdstimme” som var mycket uppskattat av många. Det kostar inget extra, eftersom flex används och det inte sätts in vikarier för träningstiden. Det skulle t ex vara möjligt att cykla till jobbet på del av arbetstiden.

Utgångspunkten vid anställningar skall vara att fast heltid är normen och det skall inte vara möjligt att som anställd i kommunen bollas runt på vikariat och tillfälliga anställningar år efter år.

Vänsterpartiet vill:

• Införa rätt till heltid med deltid som möjlighet
  • Fasa ut Fas 3 och istället införa kommunala välfärdsjobb
  • Införa en enhetlig friskvårdspolicy för kommunens anställda
  • Ställa krav på kollektivavtal vid kommunala upphandlingar för leverantörer och underleverantörer