En budget för den kommunala välfärden

v-budget-2016

Idag släpper Vänsterpartiet i Katrineholm sitt förlag till kommunal budget för 2016. Många verksamheter i kommunen har länge behövt stärkta resurser för att klara sina åtaganden och en del nämnder har till och med varit underbudgeterade. Det gäller framförallt socialnämnden som under många år har underbudgeterats. Så kan man inte i längden driva kommunal verksamhet. I slutändan hamnar man i ett läge där man antingen måste skära i verksamheterna eller tillföra resurser. Vi har valt det senare. För att klara välfärden i kommunen och kunna budgetera efter de behov som finns föreslår vi därför en skattehöjning med 30 öre som tillför 15 miljoner kronor till de ramförstärkningar och välfärdssatsningar vi vill genomföra. Vi vill i årets budget stärka resurserna till framförallt Vård och omsorgsnämnden för personalförstärkningar samt socialnämnden för att klara sina åtaganden men även till bildningsnämnden för att stärka bland annat elevhälsan.

Budgeten kan du läsa i dess helhet i pdf-filen: Vänsterpartiets budgetförslag för Katrineholms kommun 2016