Valfrihet i hemtjänsten

I lördagens (23/1) nummer av KK kunde man läsa att arbetsgruppen som har utredd frågan om valfrihet inom hemtjänsten var helt eniga i frågan. De som följer med i debatten vethemtjänst naturligtvis att vänsterpartiet har varit kritisk mot införandet av LOV. Vänsterpartiet anser att verklig valfrihet inom hemtjänsten handlar inte om vem som i vinstintresse får utföra uppdraget, utan valfrihet handlar om att ge brukaren möjlighet att påverka innehållet i tjänsten. LOV innebär bara att pensionären får välja vilket hemtjänstföretag som kommer hem till en i vinstintresse, man får inget inflytande över innehållet.  Samtidigt riskerar man med sådana reformer att förvandla hemtjänst och även vård från behovsstyrd till efterfrågestyrd.

I lördagens (23/1) nummer av KK kunde man läsa att arbetsgruppen som har utredd frågan om valfrihet inom hemtjänsten var helt eniga i frågan. De som följer med i debatten vet naturligtvis att vänsterpartiet har varit kritisk mot införandet av LOV. Vänsterpartiet anser att verklig valfrihet inom hemtjänsten handlar inte om vem som i vinstintresse får utföra uppdraget, utan valfrihet handlar om att ge brukaren möjlighet att påverka innehållet i tjänsten. LOV innebär bara att pensionären får välja vilket hemtjänstföretag som kommer hem till en i vinstintresse, man får inget inflytande över innehållet.  Samtidigt riskerar man med sådana reformer att förvandla hemtjänst och även vård från behovsstyrd till efterfrågestyrd.

Efter kontakt publicerade KK en rättelse i måndagens (25/1) tidning. Så här säger Glenn Rindhoff, Vänsterpartiets representant i arbetsgruppen. -Jag tycker inte att det finns förutsättningar att driva det här i en sådan liten kommun som Katrineholm. Dessutom är det en principiell grej. Sånt här ska drivas i kommunal regi.