Låt Katrineholmarna vara med och besluta om regiontillhörighet!

Debattinlägg om regionindelningen.

År 2015 är det tänkt att frågan om den framtida regionindelningen skall vara klar. Ansvarskommittén som har arbetat med frågan har föreslagit att Sverige delas in i mellan 6-9

Vilken region skall Sörmland och Katrineholm tillhöra?

regioner med 1-2 miljoner invånare, minst ett universitetssjukhus samt ett universitet/högskola med forskningsresurser. De nya regionerna skall då ersätta landstingen och ansvara för regionalutveckling, hälso och sjukvård samt kulturfrågor. Tanken är att förslagen till nya regioner skall vara klart i December 2011. Därefter ett riksdagsbeslut i December 2013 och val till regionfullmäktige i September 2014.

Diskussionerna om Sörmlands och Katrineholms framtida tillhörighet har ännu inte tagit ordentlig fart i kommunen. I Katrineholm har kommunalrådet Göran Dahlström uttalat att ” Vi är alla överens om att tillhöra en framtida Stockholmsregion.” Det är möjligt att hans närmaste krets och partikamrater som han har fört diskussionerna med är överens med honom men någon dialog med vare sig Katrineholmarna eller med oss i Vänsterpartiet har inte förekommit.

Stockholmslösningen är inte på något sätt en självklarhet. Dels med hänvisning till ansvarskommitténs betänkande bl.a. om antalet invånare per region och dels på det ljumma intresset från Stockholm att slå sig ihop med Sörmland. De argument som brukar framhävas för Stockholmslösningen handlar om Stockholm som tillväxtregion och som den ekonomiska motorn i Sveriges utveckling och att då skall vi vara med och ta del av den kakan med allt vad det innebär av arbetsmarknadsfördelar och företagsetableringar. De argumenten håller inte. Den ekonomiska utvecklingen och tillväxt tar inte hänsyn till en administrativ grans vid Södertälje. Redan idag rör sig kapital, företagsetableringar och arbetskraft över de befintliga länsgränserna mot både Östergötland och Stockholm. En annan aspekt som man gärna inte talar om är Kullbergska sjukhusets framtid i en ny eventuell Stor-Stockholmsregion. Hur ser man från Stockholmsperspektivet på tre nya sjukhus i regionen? Vill man vara med och finansiera Kullbergska?

Vilken region vi än tillhör i framtiden så kommer det att finnas både för och nackdelar som måste stötas och blötas. Förutsättningar för kommunerna i Sörmland ser olika ut och diskussionerna i respektive kommun kommer naturligtvis att utgå från det lokala perspektivet. Befolkningen i Gnesta och Strängnäs t.ex. kanske har en helt annan utgångspunkt i sina resonemang. Det är Vänsterpartiets uppfattning att frågan om en framtida regiontillhörighet skall diskuteras öppet och offentligt med Katrineholmarnas deltagande. Där skulle kommunen kunna ta initiativ till en medborgardialog med offentliga möten. Att tillhöra en framtida Stockholmsregion är enligt Vänsterpartiet ingen självklarhet utan även övriga indelningar såsom Örebro- Västmanland eller en förstorad Östergötlands region bör utredas och diskuteras. Frågan om regionindelningen måste förankras hos Katrineholmarna. Regionbyggandet måste komma underifrån och inte enbart beslutas ovanifrån. Frågan är strategiskt viktigt för Katrineholms och Sörmlands framtid. Frågan om en kommunal folkomröstning i frågan är något som jag tycker inte kan uteslutas. Vad tycker Katrineholmarna?

Ordförande för Vänsterpartiet i Katrineholm