Pressmeddelande från Vänsterpartiet Katrineholm

Om den misslyckade privatstädningen i Katrineholms kommun.

Vänsterpartiet i Katrineholm var det enda partiet som drev frågan om att behålla städningen i kommunal regi. De argument och farhågor som vi från vänsterpartiet tog upp i samband med fullmäktigebeslutet om städningen har nu besannats.  Vi varnade för att det skulle bli dyrare och att kvalitén skulle försämras. Dessutom skulle en del av personalen bli arbetslösa. Vi fick tyvärr rätt. Det blev ingen besparing. Istället visar prognosen på ett underskott på 4 miljoner kronor i år och att kvalitén på städningen försämrades. Lägg därtill att ett antal människor blev arbetslösa med de konsekvenser det innebär för de berörda. Beslutet drevs igenom utan vare sig konsekvensanalyser eller ekonomiska kalkyler. Dåvarande ordförande för Service och teknik, Pat Werner kunde inte redovisa några siffror som svar på vänsterpartiets frågor. Det är vår uppfattning att beslutet om att lägga ut städningen på entreprenad är ett misslyckande som drevs igenom av ideologiska skäl. Vi kräver att städningen återtas i kommunal regi och den personal som var anställd då vid tidpunkten för beslutet återanställs om de så önskar.

Tony Rosendahl                                                                                    Lotta Back
070-35 52 009                                                                                         070-718 60 66

Ordförande för V i Katrineholm                                                     Gruppledare för V i Katrineholm

Läs och lyssna på inlägget på P4 Sörmland. Klicka på länken nedan:

Katrineholms Kuriren har valt att inte ta med Vänsterpartiets ståndpunkter i sin bevakning av frågan.

Publicerad som insändare i katrineholms kuriren 8/4-11
Vänsterns synpunkter har nu publicerats i Katrineholms Kuriren 9/4-11