En region för oss i Mellansverige

Lotta Back har tilsammans med övriga gruppledare i fullmäktige skrivit ett debattinlägg om regionindelningen.

När och om vi ska fatta beslut om regionbildning, då vill vi som företrädare för samtliga partier som finns representerade i kommunfullmäktige i Katrineholm, se en region enligt

Lotta Back

Trafikverksmodellen. Vi ser nämligen att Sörmland, Östergötland, Örebro, Västmanland och Uppsala hör ihop och kan bilda en stark region i Mellansverige.

Utgångspunkten för vårt ställningstagande är vad som vi ser skulle bli bäst för invånarna i Katrineholm. Vi är också övertygade om att denna viktiga framtidsfråga kräver bred enighet och samstämmighet och vi är glada över att vi har hittat en gemensam ståndpunkt. Vi tror att kommuninvånarna uppskattar det.

Samhället står inför stora förändringar. Regionerna i Skåne och Västra Götaland har skaffat sig fördelar genom sin regiontillhörighet och genom ett utvecklat samarbete såväl inom regionen som med andra regioner i omvärlden. Med ett regionfullmäktige flyttas ansvaret för fler frågor från staten och närmare till de berörda i regionen. Vi vill helt enkelt vara med där besluten fattas, inte bara vara med och betala för beslut som andra fattar åt oss.

Kollektivtrafiken är ett exempel, där regionen förenklat resandet med ett trafiksystem med mer trafik och enklare taxor. Infrastrukturen är en annan del, där en gemensam, större region med kraft kan driva på mot staten för att få viktiga investeringar gjorda i närtid.

Trafikverket har gått före och gjort sin regionindelning med en geografi som tilltalar oss i Katrineholm. Samma indelning har staten gjort, när det gäller fördelningen av medel från EU:s strukturfonder.

Den mellansvenska region som vi föreslår skulle inrymma drygt 1,5 miljoner invånare och stå stark i förhållande till omgivningen, inte minst som medpart till Stockholm.

En region måste vara så stor att den har egna muskler att klara av viktiga frågor som sjukvård, högre utbildning, kollektivtrafik, infrastruktur och utveckling av näringsliv och arbetsmarknad. Men den får heller inte vara så stor, att den inte blir gripbar för invånarna i regionen. Därför har vi svårt att tro att den region vi ska ingå i, kan inrymma Småland. Den kan heller inte sträcka sig förbi Uppsala och Västmanland genom att inrymma Gävleborg och Dalarna.

Vi är fullt medvetna om att kommuner i utkanten av den nya regionen kan vilja tillhöra en annan och göra ett byte. Så måste demokratin kunna fungera.

Regionbildningsfrågan har ibland blivit till ett SM i Kartritning. Frågan är dock för viktig för att handla enbart om kartor. Det handlar helt enkelt om att skapa en effektiv samhällsorganisation som gör alla till vinnare. Där vill Katrineholm vara med i en tätposition.

Göran Dahlström

Lars Härnström