Förneka inte barnfattigdomen

Debattartikel publicerad i Katrineholms Kuriren 30/1-2013

Efter reportaget om barnfattigdom i Uppdrag granskning den 16 januari har debatten handlat om ifall det finns fattiga barn i Sverige. För den som är intresserad av fakta råder inga tvivel på att det existerar fattigdom och ekonomisk utsatthet bland barnfamiljer i Sverige 2013. Tapio Salonen, professor i socialt arbete vid Malmö högskola, har visat att ekonomisk utsatthet är ett stort problem. Antalet barn i ekonomiskt utsatta hushåll har ökat under senare år. Försäkringskassan har tagit fram siffror på den ekonomiska utsattheten och visar också att den relativa fattigdomen bland barnfamiljer har ökat sedan Fredrik Reinfeldt blev statsminister 2006.

Fattigdom för svenska barn innebär att inte ha råd att följa med på skolutflykten, att ha så trångt hemma att man träffar sina kompisar ute, att inte kunna följa med kompisar på bio eller vara med i fotbollsklubben. Det handlar helt enkelt om att inte kunna ta del av det samhälle som de flesta av oss ser som självklart. En orsak till att den relativa fattigdomen ökar är arbetslösheten som stiger under den nuvarande regeringen. Samtidigt har ersättningsnivåerna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen försämrats och nya regler gör att allt färre får ersättning från socialförsäkringarna. Klyftorna ökar och många barn drabbas av de allt större ekonomiska och sociala skillnaderna i samhället. Föräldrar avstår ofta mycket för att barnen skall få det så bra som möjligt och många barn tar ett stort ansvar genom att självmant avstå från sådant som kostar pengar. För Vänsterpartiet är det självklart att alla barn har rätt till en trygg och bra uppväxt. Det är en prioriterad fråga för oss att barn i vårt land inte skall behöva växa upp med bara det alla nödvändigaste.

Vi vet idag hur problemen ser ut, och vi vet också vad som krävs för att göra något åt dem. Det är dags att sluta förneka att barn i Sverige lever i fattiga familjer och istället se till att avskaffa barnfattigdomen. Vänsterpartiets lösning på problemet med den ökande barnfattigdomen är generella satsningar på arbete åt alla, rätt till arbete på heltid, bättre arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring, föräldraförsäkring och rätt till barnomsorg även på obekväm arbetstid. Vill vi också genomföra specifika satsningar för ekonomiskt utsatta barnfamiljer, som höjt underhållsstöd, förbättrat bostadsbidrag, kostnadsfri frukost och förbud mot avgifter i skolan m.m.

Barnfattigdomen är verklig men med Vänsterpartiets politik kan vi minska den drastiskt. Det är inte svårt, det handlar bara om att vilja.

Tony Rosendahl                Ordförande för Vänsterpartiet Katrineholm
Lotta Back                         Gruppledare för Vänsterpartiet Katrineholm