Bygg ut järnvägen. Lars Ohly i KK om tågtrafiken

Just nu råder kaos och förtvivlan i järnvägssystemet. Dagligen översköljs vi av berättelser om människor som inte kommer fram i tid och i- stället får vänta på kyliga stationer. Vädrets makter kan ingen rå på och till viss del är det omöjligt att förhindra allt det som nu drabbar människor. Men vi hade kunnat förebygga problemen om vi satsat mer på järnvägen. FörRc1013Cst1967LCliten[1] även när det inte är snökaos drabbas många av tågförseningar. Men varför är det så här då? En av orsakerna är att det saknas spår att köra tåg på.

Just nu råder kaos och förtvivlan i järnvägssystemet. Dagligen översköljs vi av berättelser om människor som inte kommer fram i tid och i- stället får vänta på kyliga stationer. Vädrets makter kan ingen rå på och till viss del är det omöjligt att förhindra allt det som nu drabbar människor. Men vi hade kunnat förebygga problemen om vi satsat mer på järnvägen. För även när det inte är snökaos drabbas många av tågförseningar. Men varför är det så här då? En av orsakerna är att det saknas spår att köra tåg på.

Om vi ska lyckas minska miljö- och klimatpåverkan måste mer pengar måste gå till nya järnvägar. I Vänsterpartiets infrastrukturförslag har vi massiva satsningar på nya järnvägar. Inget annat parti når vår ambitionsnivå på 15,9 miljarder kronor per år under perioden 2010-2021. Våra järnvägsinvesteringar är cirka sju miljarder kronor högre per år jämfört med regeringens förslag. Förutom mindre snökaos kommer nya järnvägar också att leda till fler arbetstillfällen och en bättre miljö.

Men ett viktigare skäl till förseningarna är bristande underhåll av den järnväg som redan är byggd. Banverket menar att för att minska tågförseningarna med 50 procent och öka godskapaciteten med 50 procent, så måste 7,6 miljarder kronor per år läggas på banunderhåll.Ohly

Men den borgerliga regeringen har bara avsatt 5,3 miljarder kronor per år under planperioden 2010-2021. Det är alltså på tok för lite. Vi har lyssnat till Banverkets och i vår egen infrastrukturplan föreslagit ett tillskott motsvarande vad Banverket har begärt. Som man bäddar får man ligga brukar man säga.

Regeringens låga ambitioner under de kommande tolv åren kommer inte att leda till minskade förseningar. Det krävs resurser, inte retoriska knep som att skylla allt på den förra regeringen, om man vill att framtidens resenärer ska slippa tågförseningarna.

Som om regeringens låga järnvägsambitioner inte räckte, vill de privatisera och dela upp den kollektiva trafikverksamheten ytterligare. Detta kommer att försvåra för människor att se helheten.

Resenären är i första hand inte intresserad av vem som utför en tjänst, utan att trafiken fungerar, är prisvärd och har en god kvalité. Men detta försvåras genom användandet av företagsekonomiska principer på samhällspolitiskt viktiga områden. Individer vill kunna beställa en resa som en helhet, inte uppdelat på olika operatörer.

Resenären blir knappast lyckligare av att veta att det är ett annat företag som har hand om delar av en enhet när det inte fungerar.

Vänsterpartiet har hela tiden drivit kravet på en sammanhållen järnväg, just för att det gynnar miljön och resenärerna. Avreglering, bolagisering och konkurrensutsättning tvingar fram stora förändringar och försämringar inom kollektivtrafiken. Det här är inte rätt väg att gå om man vill sätta resenären i centrum och minska förseningarna.

Lars Ohly

Partiledare för Vänsterpartiet och tjänstledig tågmästare på SJ