Vi är inte beredda att försämra kvalitén på den kommunala verksamheten.Svar till Svenskt näringsliv

Att locka nya företag till kommunen och att underlätta för företag att växa och skapa nya arbetstillfällen kan vi vara överens om Ulla. Det ligger även i Vänsterpartiets intresse att främja det lokala företagandet. Många av våra väljare och medlemmar är just egna företagare och företagandet skapar arbetstillfällen. I vårt lokalpolitiska program skriver vi. -Vi vill att det ska vara enklare och tryggare än i dag att röra sig mellan företagande och lönearbete. Politiken ska stimulera fler att starta företag, få fler småföretag att anställa och stärka innovationskraften i mindre företag. I Katrineholms kommun kan man även bidra till näringslivsutvecklingen genom utbildningsinsatser, infrastruktursatsningar inom kommunen samt tillhandahålla lämpliga markområden.

Däremot är vi inte beredda att försämra kvalitén, släppa kontrollen över eller insynen i av den kommunala verksamheten för att tillgodose privata vinstintressen. Något som bevisligen, även om inte alla vill ta till sig det, leder ofta till försämringar. Vi tycker att eventuella vinster i sådana verksamheter skall gå tillbaka till och stärka verksamheten, inte hamna i fickorna på aktieägare. Ett bra företagsklimat Ulla, kan gå hand i hand med en stark och högkvalitativ offentlig och kommunal sektor. Däremot är jag inte så säker på att det nya socialmoderata styret i Katrineholm delar vänsterns uppfattning i frågan. För denna gång.

Ordförande för vänsterpartiet i Katrineholm

Länk till inlägget från Svenskt Näringsliv https://kkuriren.se/ledareasikter/debatt/1.833625