Frågor om städningen

Tony Rosendahl har lämnat in frågor till fullmäktige riktad till kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström om städningen i kommunen.

Fråga till kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström.

Om den kommunala städningen på entreprenad.

Vänsterpartiet i Katrineholm var det enda partiet som drev frågan om att behålla städningen i kommunal regi. De argument och farhågor som vi från vänsterpartiet tog upp i samband med fullmäktigebeslutet om städningen har nu besannats.  Vi varnade för att det skulle bli dyrare och att kvalitén skulle försämras. Dessutom skulle en del av personalen bli arbetslösa. Vi fick tyvärr rätt. Det blev ingen besparing. Istället visar prognosen på ett underskott på 4 miljoner kronor i år och att kvalitén på städningen har försämrats. Lägg därtill att ett antal människor blev arbetslösa med de konsekvenser det innebär för de berörda. Det blev ett misslyckande!

Med anledning av ovanstående vill jag fråga kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström följande:

Delar du vänsterpartiets uppfattning att utläggningen av städningen på entreprenad är ett misslyckande?

Är du och den nya majoriteten beredd att ompröva beslutet om städningen på entreprenad och återta den i kommunal regi samt återanställa den personal som fanns vid tidpunkten för beslutet att lägga ut städningen om de så önskar?

Tony Rosendahl (V)

Katrineholm 12/4-11

Frågan hann inte ställas på gårdagens fullmäktige och återkommer på nästa möte.