Pressmeddelande om Kullbergska sjukhuset

Vänsterpartiet har ingen annan uppfattning än att Sörmland ska ha tre opererande sjukhus Uppgifterna i bl a Katrineholmskuriren nu på morgonen om nedskärningar på Kullbergska sjukhuset i Katrineholm är helt nya för oss. Vi satt hela dagen igår i Landstingshuset med partiets landstingsgrupp i diskussioner om det ansträngda budgetläget och budgeten för 2012. Om förvaltningensledningen och/eller den politiska majoriteten hade velat ge oss ytterligare underlag för våra diskussioner hade vi funnits vi till hands. Innan man går ut med såna här förslag förutsätter vi att man gjort ingående konsekvensanalyser av vad det innebär. Men eftersom vi inte sett något dokument i frågan kan vi heller inte kommentera närmare. I linje med våra ställningstaganden hittills om tre opererande sjukhus i länet, kommer vi heller inte att ställa oss bakom några privatiseringsinitiativ vad gäller Kullbergska sjukhuset i Katrineholm. För mer information i denna fråga kontakta: Lasse Nilsson, politisk sekreterare (V) Landstinget Sörmland, 0155-24 79 78 / 072 209 35 48, [email protected] Maud Ekman, gruppledare (V) i landstingsfullmäktige, 0155-24 79 77 / 072-206 12 44, [email protected]