Vem tar ansvar för hälso- och sjukvården i Sörmland?

Debattartikel.

Arbetet med att ta fram budget för 2012 och de närmast följande åren för Landstinget Sörmland har riktat strålkastarna på hur radikalt olika man kan se på behovet av vård och omsorg i dagens Sörmland. Besluten om budgeten i landstingsfullmäktige nyligen gör detta ännu tydligare.

Vänsterpartiet la fram ett budgetförslag som innebär en vilja att investera för framtiden, men framför allt att ta ansvar för att lösa dagens problem med otillräckliga resurser. Därför vill vi höja landstingsskatten med 65 öre.

Landstingsmajoriteten av socialdemokrater, folkpartister och miljöpartister svarar med paniknedskärningar i resurser och bemanning. Vårdköerna kommer att öka, patientsäkerheten och vårdkvaliteten kommer att kunna ifrågasättas. Några andra slutsatser kan inte dras av att 300 landstingsanställda de närmaste åren kommer att förlora sina jobb, att nödvändiga verksamheter läggs ned och att viktiga investeringar läggs på is – flera hundra miljoner ska sparas in.

Vi i Vänsterpartiet tycker att landstingsmajoriteten inte tar sitt ansvar när man lämnar över ansvaret på formerna för nedskärningarna till sina ledande tjänstemän. Ett så drastiskt nedskärningsbeslut som aviserats från tjänstemannaledningen, att sätta verksamheten på sparlåga till 90 procent för resten av året, borde först ha diskuteras av de politiskt valda i landstingsstyrelse och fullmäktige.

Vi i Vänsterpartiet är också mycket kritiska till att man från övriga partier systematiskt undvikit att öppet diskutera möjligheten att tillföra verksamheten nya resurser genom en skattehöjning från 2012. Som om denna möjlighet inte existerar.

Flera undersökningar genom åren har visat att om det är något medborgarna är beredda att acceptera en högre skatt för, så är det bättre vård och omsorg!

Att resten av landstingets partier okritiskt accepterat den moderatledda regeringens skattesänkningsfilosofi är deras val och ansvar. Men att de samlade medierna i Sörmland gör detsamma är anmärkningsvärt.

Vänsterpartiet i Sörmland vill vårda varje skattekrona. Vi är medvetna om att landstinget inte har tillräckligt bra mätinstrument för att vara säkra på att vår organisation är så effektiv i alla enskildheter som vi har rätt att kräva. Det vill vi naturligtvis ändra på så att vi inte på nytt hamnar i de panikåtgärder som landstingsmajoriteten nu släpper lös inom en redan underbudgeterad verksamhet.

Däremot vet vi med säkerhet att anlitande av hyrläkare och hyrsköterskor kostar oss uppåt 50 miljoner kronor extra på grund av bristande planering. Vi vet också att de fackliga avtalen med läkarnas organisationer vad gäller schemaläggning och jourer kostar tiotals skattemiljoner i onödan.

Allra mest onödiga är naturligtvis de privatiseringar som pågår inom vård och omsorg genom den fria etableringsrätten inom Hälsoval Sörmland. Detta ökar notan för vården med cirka 20 miljoner per år, enbart av ideologiska skäl.

Som om nu inte detta räcker så kan vi konstatera att privatiseringarna leder till att skattefinansierade miljarder som var avsedda för vård och omsorg rinner ur landet som obeskattade vinster till riskkapitalbolag i skatteparadis. Detta vill vi i Vänsterpartiet naturligtvis ändra på.

Lasse Nilsson

politisk sekreterare (V) Landstinget Sörmland