Arbetslösa och sjuka vill inte arbeta!

Moderaternas syn på de sjuka och arbetslösa.b-kassa

I en insändare i Katrineholms kuriren säger moderaternas vice-ordförande i Katrineholm att “väljarna vill inte betala för de som inte vill arbeta!” Därmed visar han vilken inställning han och hans parti har när det gäller arbetslöshet och sjukdom. Budskapet är klart från moderaterna. De arbetslösa och sjuka är lata som inget hellre vill än att ligga hemma på sofflocket och leva ett lyxliv på a-kassa och sjukpenning. En skrämmande syn på medmänniskan! Läs svaret på insändaren.

Skrämmande människosyn!
Svar på Villy Perssons insändare i KK 1/2-10

Nej Villy, något obehag kände jag inte över din tidigare insändare. Vi som inte lever kvar i kalla krigets dagar blickar framåt istället. Det som är obehagligt dock är att de av högerns företrädare som gärna vill påminna om ”kommunistiska brott” är minst sagt obenägna att i samma utsträckning påminna om nazismens, fascismens, högerns och kapitalismens brott. Men nu gällde debatten något helt annat, nämligen sjukskrivningar och sjukförsäkringssystemet i Sverige.  Obehagligt också är den människosyn som framkommer i ditt senaste inlägg.

Den borgerliga regeringen har i sin iver att genomföra sitt systemskifte lånat 100 miljarder till skattesänkningar. Dessa skattesänkningar har betalats av de arbetslösa och de sjuka genom höjda avgifter och försämrade ersättningar. Själv betalar jag gärna lite mer skatt för att värna välfärden.

Under den borgerliga regeringen har arbetslösheten stigit. När ni tog över regeringsmakten så var enligt SCB cirka 284 000 människor arbetslösa i Sverige. Vid årsskiftet 2009/10 var 417 000 personer arbetslösa! En ökning med över 100 000!  Fakta talar sitt tydliga språk!

Regeringens hantering av sjukförsäkringssystemet kommer under det närmaste året att lämna 50 000 personer oförsäkrade. Dagligen kan vi läsa i pressen om den desperation som människor känner och hur framtidshoppet försvinner.  Människor som är sjuka och har en anställning men ännu inte kan gå upp till full tid, riskerar att tvingas säga upp sig för att gå till heltidsarbetslöshet.

Du påstår i din insändare att under den förra s-regeringen förtidspensionerades 140 personer om dagen vilket, om du har rätt, skulle motsvara 204 400 personer under hela den mandatperioden. Det skulle i så fall motsvara 5% av den arbetsföra befolkningen. Enligt SCB ökade siffrorna för förtidspensioner under den perioden från 5,3%  till 5,7%, en ökning med 0,4% motsvarande cirka 16 000 personer av den arbetsföra befolkningen, långtifrån de siffror du presenterar.  Däremot, enbart under det senaste året har cirka 300 personer om dagen gått ut i arbetslöshet. Är det regeringens arbetslinje det?

Sen är det bra Villy att du öppet redovisar din inställning mot de arbetslösa och sjuka. Undersökning efter undersökning har visat att svenska folket är beredda att betala lite mer i skatt för att värna välfärden och våra trygghetssystem. Du skriver att väljarna inte vill betala för de som inte vill arbeta. Du har avslöjat moderaternas och ditt sanna ansikte. ”De som inte vill arbeta!”. Det uttrycket säger allt! De som har haft oturen att drabbas av arbetslöshet och sjukdom är enligt er människosyn ingenting annat än latmaskar och parasiter och förtjänar inget bättre. Skrämmande!

Ordförande för V i Katrineholm