Ett ideologiskt ställningstagande.

Valet nu på söndag är på många sätt ett ödesval. Vi har nu att ta ställning till skilda alternativ. Det blir ett ideologiskt ställningstagande.  Antingen väljer vi att tillsammans skapa ett gemensamt och tryggt välfärdssamhälle där vi tar hand om varandra, utvecklar samhället tillsammans och inte lämnar någon utanför, eller så väljer vi skattesänkningarnas, egoismens och otrygghetens framtid där människors behov inte längre är avgörande för hur vi formar samhället utan det är plånbokens tjocklek och vinstintressen som är det avgörande, där otryggheten på arbetsplatsen ökar och det inte längre är självklart att våra skattemedel går till välfärden utan hamnar i fickorna på privata vinstintressen. Låt er inte luras, valet handlar om så mycket mer än de femhundra kronor som Reinfeldt lovar att dela ut till vissa grupper i samhället om han får fortsätta styra. Det handlar om människovärdet, om rätten till trygga anställningar, rätten till en bra sjukvård och utbildning för alla, inte för några utvalda priviligerade. Vi skall fördela den välfärd vi skapar tillsammans, rättvist. Vilken glädje kommer man att få av de femhundrakronorna om man måste betala mångfalt mer i höjda egenavgifter, skaffa egna trygghetsförsäkringar eller stå lottlös den dagen man drabbas av sjukdom eller arbetslöshet?  Vilken glädje har man av de femhundra kronorna när vi ser andra människor runtomkring oss som inte får sin vardag att gå runt? Om det är det gemensamma välfärdssamhället där vi tar hand om varandra som är ditt alternativ, rösta då för en rödgrön regering och rösta gärna på Vänsterpartiet.

Även valet i Katrineholm kommer att bli ett ideologiskt ställningstagande om vilken färdriktning vi väljer. I Katrineholm kommer vi i Vänsterpartiet att fortsätta driva de frågor som är viktiga för oss, vare sig vi får med oss några andra partier eller ej. Vi kommer inte att hänge oss åt populistiska utspel som löften om sänkt kommunal skatt eller utspel mot olika etniska grupper för att plocka billiga röster. Det senare är något som vi tar kraftigt avstånd ifrån. Vi kommer att fortsätta arbeta för mer resurser för barn med särskilda behov, rätten till heltid för kvinnor, rätten till lika lön för lika arbete oavsett kön. Vi välkomnar mångfalden och ett mångkulturellt samhälle, en hög personal täthet i våra verksamheter för att säkra kvalitén och en utbyggd kollektivtrafik. Även i Katrineholm skall vi tillsammans ta hand om varandra, och tillsammans utveckla kommunen. Vi säljer inte ut det vi gemensamt förvaltar! Katrineholm behöver ett starkt vänsteralternativ som motvikt mot den utveckling som nu sker. Om du delar vår uppfattning, rösta då på Vänsterpartiet nu på söndag.

Ordförande för Vänsterpartiet i Katrineholm