Nedskärningarna inom skolan i Katrineholm

Debattinlägg: Publicerad i Katrineholms Kuriren 11/4-11

Vänsterpartiet i Katrineholm ställer sig inte bakom de nedskärningar som nu föreslås inom skolan. I kommunen finns pengar öronmärkta för bl.a. välfärdssatsningar. Vi anser att det är bättre att skjuta till de 15 miljoner som bildningsförvaltningen behöver för att reda upp situationen istället för de panikåtgärder som nu föreslås i form av massnedskärningar. Vi tycker att majoriteten sen skall bjuda in övriga partier så att vi gemensamt kan göra en ordentlig översyn av bildningsförvaltningens verksamhetsområde och fastställa vilka resurser de behöver de närmaste åren så kanske vi slipper dessa ständiga nedskärningar.

Sverige är ett av många länder som har skrivit under Fn.s barnkonvention. Det finns tre centrala principer i konventionen som har särskild betydelse för kommuner:

– Artikel 3, om barnets bästa som ska komma i främsta rummet vid alla

åtgärder som rör barn,

– Artikel 4, om varje barns rätt att komma till tals i alla frågor som rör

henne eller honom och

– Artikel 12, om skyldigheten att vidta alla lämpliga åtgärder för att genomföra konventionen.

Vi ser inte att kommunen har följt andemeningen i Fn.s barnkonvention.

Vänsterpartiet anser att kvalité i skolan och resurser till barn och ungdomar med de största behoven är viktigt. Skolan skall vara sammanhållen och likvärdig samt tillgänglig för alla och erbjuda alla barn och ungdomar samma möjligheter. Vi anser att barnperspektivet skall genomsyra beslutsfattandet i kommunen. Skolan behöver en hög personaltäthet. Det är fler vuxna i skolan vi behöver, inte färre. Det är mindre barngrupper vi behöver, inte större. Nu har vår lärarkår larmat om en för de omöjlig arbetssituation och vi anser att det är klokt att lyssna på de som är i verksamheten det gäller. Detta kräver en rättvis fördelning av våra gemensamma resurser och att alla har tillgång till vår gemensamma välfärd.  Alla anställda i kommunen har rätt till drägliga arbetsförhållanden och den kommunala verksamheten skall inte vara underbemannad. Ingen anställd ska behöva känna att man inte räcker till och våra barn och elever skall känna att de får den hjälp och stöd de behöver.

Allt detta hotas nu med de föreslagna nedskärningarna.

Vi frågar om Katrineholms kommun följer barnkonventionen när man nu gör drastiska nedskärningar inom skolan?

Vi efterlyser en konsekvensanalys av de nedskärningar som nu kommer att genomföras.

Vi kräver tvärpolitiska överläggningar för att rädda tjänsterna inom skolan och för att lägga fast en långsiktig hållbar strategi för bildningsnämndens verksamhetsområde.

Tony Rosendahl                                                                                    Lotta Back
Ordförande för V i Katrineholm                                                     Gruppledare för V i Katrineholm