Sodexo granskade sin egen städning-Kommunen förlängde avtalet

Service och tekniknämnden har på uppdrag av den socialmoderata majoriteten beslutat att förlänga städavtalet med skandaldrabbade företaget Sodexo. Ingenting förvånansvärt egentligen då  man gör det av prestigeskäl och ingenting annat. Den besparing och kvalitetsökning som man argumenterade för från S sida blev det inget av. Mer anmärkningsvärt är det att argumentet och grunden för att förlänga avtalet bygger på en enkätundersökning som man har låtit företaget göra självt om kvaliten på städningen.

“Den moderatsociala majoriteten förlänger naturligtvis avtalet av prestigeskäl.Desto mer anmärkningsvärt att man låter utförarens egen granskning ligga till grund för en förlängning av avtalet!Grundläggande är att man gör en sådan granskning själv eller låter någon oberoende göra det. Som man frågar får man svar brukar man säga och i det här fallet ligger svaret i linje med majoritetens intentioner.” säger Tony Rosendahl, ordförande för vänstern i Katrineholm och tillägger:

“Kommunen borde aldrig ha lagt ut städningen på entrepenad!”

Här är länken till tidningsartikeln. Vänsterpartiet har tyvärr ingen representant i Service och tekniknämnden.