En demokratisk och likvärdig skola-Debattartikel

En demokratisk skola harett aktivt förhållningssätt till såväl elever som föräldrar och tar ansvaret för att eleverna ska få den utbildning de behöver. Med en demokratisk skola menar vi att det är viktigt att

Södra skolan

eleverna har ett demokratiskt inflytande.  De ska ha möjligheter att påverka sin skola – både skolmiljön och sina arbetsförhållanden. Det leder till ökad trivsel, trygghet och bättre lärande. Med
en demokratisk skola menar vi också att det är skolans och undervisningens kvalité som avgör hur det går för eleverna, inte den enskilde elevens bakgrund. Resurser till barn och ungdomar med de största behoven är viktigt. Skolan skall vara sammanhållen, likvärdig samt tillgänglig för alla och erbjuda alla barn och ungdomar samma möjligheter. Med likvärdig menar vi att skolan skall kompensera för elevernas olika förutsättningar i syfte att alla skall ges möjligheter att få kunskap.

Rätten till utbildning förutsätter att skolan är tillgänglig för alla, att det finns välutbildade lärare och andra resurser för att ge utbildningen en god kvalitet. Denna rättighet får inte begränsas till rätten
att genomgå utbildning. Den måste också garantera att alla kan tillgodogöra sig undervisningen. Därför talar vi om rätten till kunskap.

En viktig utgångspunkt för inlärning utgörs av goda kunskaper i modersmålet. Att möjliggöra flerspråkighet tidigt i åldrarna har betydelse för den personliga identiteten och för den
intellektuella och emotionella utvecklingen. Lärande är starkt förknippat med modersmålet och att befästa kunskaper i det egna språket är en väg till att lära också på svenska. Ämnet har därför det viktiga uppdraget att stödja eleverna i deras kunskapsutveckling.

För att uppnå detta måste skolan naturligtvis ges de resurser som man behöver. Från Vänsterpartiets sida har vi i våra alternativa budgetförslag skjutit till extra medel för just detta.

Lotta Back
Gruppledare för V i Katrineholm