Värna det offentliga rummet

Med anledning av att arbetet med den nya översiktsplanen för Katrineholms kommun har påbörjats så har vänsterns fullmäktigegrupp inlämnat följande motion. Det är viktigt att medborgar och demokratiaspekten beaktas och att människors tillgång till offentliga platser tryggas.

Motion till Katrineholms kommunfullmäktige

Värna det offentliga rummet och utveckla demokratiaspekten i stadsplaneringen.

När kommunen nu har påbörjat arbetet med den nya översiktsplanen så är det utomordentligt viktigt att värna om det offentliga rummet. Denna aspekt på vårt samhälle och vår kommun är av fundamental betydelse inte minst i frågor som rör stadsplaneringen och hur vi vill att framtidens Katrineholm skall utvecklas.

Mötesplatser för medborgarna, det offentliga rummet, är en grundförutsättning för ett demokratiskt samhälle. Platser där medborgarna kan träffas, diskutera och manifestera. När kommunen nu växer och olika företag och köpcenter anläggs kan det finnas en risk att de offentliga arenorna krymper. Möjligheterna för ideella organisationer att sprida sina budskap, samla in pengar och arrangera möten och manifestationer riskerar att minska markant.

Det är enligt vår uppfattning angeläget att kommunen i sitt planarbete tydligt beaktar och driver dessa demokratiaspekter.

Med anledning av ovanstående yrkar vi att:

Kommunen i sitt arbete med den nya översiktsplanen samt i framtida detaljplanering värnar om det offentliga rummet och redovisar hur byggnationer påverkar det offentliga rummet.

Tony Rosendahl (V)                                Lotta Back (V)