Våra Dokument

Vänsterpartiets kommunalpolitiska program, del 3

Boende, Byggande och översiktsplan

Boende

En bra bostad till rimlig kostnad är en grundläggande social rättighet. Kommunens boendeplanering skall utgå från medborgarnas behov och lika värde. Behovet av olika boendeformer skall beaktas i planeringsarbetet. Byggnader är genom sin form och livslängd strukturbildande vilket skapar förutsättningar för det rumsliga och sociala samspelet. En bra samhällsplanering skapar livsmiljöer som motverkar förtryck, utanförskap och diskriminering.

Kommunala boendeprogram bör beakta det sociala, ekologiska och kulturella perspektivet i boendet samt minska och förhindra boendesegregationen som ett led i integrationsarbetet. Faktorer som påverkar kostnader för bostäder och byggande till exempel skattesystem är svåra att påverka lokalt. Vänsterpartiet i Katrineholm vill verka för att man bygger effektivt och billigt centralt. Man skall ha ett långsiktigt och strategiskt tänkande vid nybyggande.

Allmännyttan i Katrineholm skall drivas utifrån demokratiska principer utan vinstsyfte och utifrån en långsiktig självkostnadsprincip. Allmännyttan skall värna rätten till en bra bostad och boendemiljö. Bostäder i allmännyttan skall inte säljas ut om inte mycket särskilda skäl föreligger. Ägardirektiv till det kommunala bostadsbolaget som innebär kostnader skall åtföljas av medel.

Översiktsplan

Kommunens översiktsplan är ett viktigt instrument för att skapa goda villkor för boendet och kommunens utveckling. Vänsterpartiet vill ha en revidering av översiktsplanen i början av varje mandatperiod där planen aktualiseras och eventuellt revideras med hänsyn till hur utvecklingen ser ut de närmaste åren. Problematiken med områden som ligger i riskområden för översvämningar skall uppmärksammas.

Vänsterpartiet anser att det är viktigt att i översiktsplanen värna det offentliga rummet dvs. medborgarnas och ideella organisationers tillgänglighet till mötesplatser där man kan samlas, umgås, manifestera, utöva kultur mm. Det offentliga rummet, är en grundförutsättning för ett demokratiskt samhälle. En bra livsmiljö i en kommun präglas av balans mellan det offentliga och det privata. När kommunen växer kan det finnas en risk att de offentliga arenorna krymper. Möjligheterna för ideella organisationer att sprida sina budskap, samla in pengar och arrangera möten och anordna manifestationer riskerar att minska markant.

Vi vill ha en högre exploateringsgrad av de centrala tomter som finns i kommunen idag eftersom centrum annars riskerar att byggas fast i en struktur som kan utarma de redan pressade förutsättningarna för handel och service i stadens centrala affärskvarter.

Med en välgenomtänkt och långsiktig strategi för boendet och byggandet i Katrineholm skapar vi ett levande centrum med rörelse och folkliv samt en levande kommun. Hur vi bygger och bor har stor påverkan på vårt energiberoende. Glest boende kräver mer transporter och försvårar effektiva lösningar av kollektivtrafiken. Transporter ses av någon anledning aldrig som miljökonsekvenser när byggnation planeras.

Vänsterpartiet vill:

• Värna allmännyttans roll i kommunen
  • Förtäta centrum
  • Skapa ett levande centrum