(V)i försvarar schyssta arbetsvillkor.

Vänsterpartiet är det parti som både riks och kommunalt i Katrineholm har varit det parti som starkast har försvarat LO-kollektivets medlemmar. Vare sig det handlar om privatiseringar av offentlig verksamhet eller krav på goda arbetsförhållanden och schyssta villkor. Vänsterpartiet i Katrineholm kommer som enda parti i fullmäktige att fortsätta kräva kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor av de företag som lämnar anbud i upphandlingar. Kollektivavtalen som reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare är en säkerhet för bägge parter och utgör grunden i den svenska arbetsmarknadsmodellen, en modell där det är parterna på arbetsmarknaden som gör upp om innehållet och utformningen av förhållandet sinsemellan. Det är vänsterpartiets synpunkt att seriösa företagare inte skall kunna utsättas för snedvriden konkurrens i upphandlingar av oseriösa företag som genom lönedumpning och socialdumpning för sina anställda skaffar konkurrensfördelar. Vi kommer inte att acceptera att anställda, av skattepengar i Katrineholm, kommer att ha sämre villkor än de krav som kollektivavtalen ställer.

Ordförande för V i Katrineholm

Tidigare insändare:

Svar på -Frågor till vänstern-publicerad idag (28/9) i KK av Pia

Satsningar på ungdomspraktik med avtalsenliga löner har visat sig vara ett sätt att få in ungdomar på arbetsmarknanden. I en kommun (skellefteå) gick 26 av 30 ungdomar vidare till anställningar efter praktiktidens slut. Den erfarenhet man får är till gagn för kommunerna och för de som haft praktikplatser när det är dags att anställa då man har ungdomar som är insatta i arbetsuppgifterna. De jobb som våra anställda i kommunen, bekostade med skattemedel, gör inom skolan, vård och andra områden betraktar inte jag som ”låtsasjobb”. Jag tror och hoppas att du Pia inte heller gör det.

När det gäller småföretagande så har vänsterpartiet ett småföretagarprogram som har fått beröm av företagarorganisationer. De viktigaste punkterna är:

Sänk arbetsgivaravgiften

Ta bort sjuklönekostnaden

Ge exportstöd till småföretag

Stöd forskning

Stärk det sociala skyddsnätet för småföretagare

Vi vill även göra det lättare och tryggare än idag att röra sig mellan företagande och lönearbete. Vi vill genom dessa åtgärder stimulera startande, drivande och utveckling av småföretag.

Ordförande för V i Katrineholm

Ungdomspraktik med lön.

Vänsterpartiet i Katrineholm vill göra en insats för att minska arbetslösheten bland våra ungdomar. Det är inte acceptabelt att en hel ungdomsgeneration stängs ute från arbetsmarknaden. I våras låg ungdomsarbetslösheten enligt kommunens egna siffror på över 18 %. Andra undersökningar ger en siffra på närmare 25 %.  Det innebär långt över 600 ungdomar som inte får möjligheten att få en bra start i livet efter skolan. Det här vill vi göra något åt. Vi vill införa ett antal ungdomspraktikplatser i kommunen med avtalsenliga löner. Försök i andra kommuner med liknande platser har resulterat i att de flesta ungdomarna som haft praktik har fått fortsatt anställning hos kommunen eller hittat andra arbetsgivare. Förutom arbetslivserfarenhet, nya kontakter och ökat självförtroende får man dessutom en skälig lön. Alltför ofta utnyttjas praktikplatser som ett sätt att få billig arbetskraft och vid praktiktidens slut är man återigen hänvisad till arbetslöshet. I Katrineholm skulle den här satsningen innebära 30-40 platser till en kostnad av 5 miljoner kronor. Vi tycker att det vore väl använda pengar. Vad tycker du?

Lotta Back
Vänsterpartiet i Katrineholm

Jämställdhet

Vänsterpartiet i Katrineholm är ett feministiskt parti och därför är jämställdhetsfrågorna viktiga för oss. Vi anser att kommunen skall vara ett föredöme som arbetsgivare. Könsdiskriminering skall inte förekomma. Kvinnor arbetar lika hårt som män men får inte alltid samma betalt för samma arbete. Konsekvensen kan bli sämre ekonomi, mer stress och sämre hälsa. Därför skall löneskillnader mellan män och kvinnor bort. De flesta som arbetar deltid idag är kvinnor. Vi i vänsterpartiet anser att man skall kunna leva på sin lön. Därför anser vi att heltid är en rättighet och deltid en möjlighet. Vi vill även genomföra en lönekartläggning för att utjämna orättvisa löneskillnader.

Ordförande för Vänsterpartiet i Katrineholm

Vi sätter välfärden först!

Vänsterpartiet i Katrineholm vill inte att den kommunala verksamheten eller våra gemensamma tillgångar hamnar i fickorna på privata vinstintressen.  Vänsterpartiet var det enda partiet som ville att den kommunala städningen skulle fortsätta att drivas i kommunal regi. Resultatet blev istället entreprenad med följden att 26 av våra duktiga kommunarbetare blir arbetslösa. Likaså var vi de enda som sa nej till att släppa in privata vinstintressen i hemtjänsten.Till skillnad mot de övriga partierna i fullmäktige betraktar inte vänsterpartiet varken välfärdssektorn eller våra kommunalanställda som en handelsvara som man köper och säljer på en öppen marknad. Vi sätter välfärden först och värnar den kommunala verksamheten. Därför säger vi nej till privatiseringar av den kommunala verksamheten.

Ordförande för Vänsterpartiet i Katrineholm